Orgelconcert Gwendolyn Toth in Loppersum
De Amerikaanse organiste Gwendolyn Toth speelt op het orgel van de Petrus & Pauluskerk in Loppersum muziek van de 15de tot en met de 17de eeuw.
Aanvullende informatie
Toegang - € standaard 10
Verdere informatie
Programma
Buxheimer Orgelbuch Ut re mi
Kleber Te matrem Dei
Klagenfurter Orgelbuch Mille regretz (Josquin)
Lubliner Orgeltabulaturen Stabat Mater (Josquin)
Arauxo Todo el mundo, canto llano & tres glosas
Heredia Ensalada
Schmid de Oudere Herzlich lieb hab ich
Praetorius Jesu nostro redemptio (3 versetten)
Scheidemann Mio cor se vera sei Salamandre
Lüneburger Orgeltabulaturen O Lamm Gottes, 2 versetten
Idem Praeludium
Nun lob mein seel, 2 versetten
Sweelinck Chromatische Fantasie
Gwendolyn Toth geldt als een van Amerika’s toonaangevende artiesten op vroege klavierinstrumenten. Ze speelt met evenveel gemak op orgel, klavecimbel en fortepiano. “Haar interpretatieve vaardigheden zijn gevoelig en intelligent, en ze heeft duidelijk een gave voor het bedenken van programma’s.” (The New York Times). Als soliste op historische orgels heeft ze geconcerteerd op de zeer oude orgels in. onder vele andere, Sion ((1434 – Zwitserland) Oosthuizen (1521/17de eeuw) Trevi (1509 – Italië); Krewerd (1531/1620) Zeerijp (1651/1979), Nieuwe Kerk, Amsterdam (1655), het Schnitgerorgel in Noordbroek (1696/1768-1809) en het orgel uit 1714 in de St. Michalis Kirche te Wenen. Haar talrijke cd-opnames van renaissance- en barokmuziek zijn opgenomen op historische Nederlandse orgels in andermaal Noordbroek, Zeerijp, Oosthuizen, Krewerd en Eenum.
Gwendolyn Toth heeft ook een solo-opname van J.S. Bach’s Goldbergvariaties uitgevoerd op een lautenwerk, een reconstructie van Bachs darmsnarige klavecimbel.
Ze heeft de DMA in orgeluitvoering van Yale University en studeerde bij Ton Koopman in Nederland. Ze doceert aan City University of New York (hoogleraar historische uitvoeringspraktijk) en Manhattan College (dirigent van het orkest). Ze is de oprichter en artistiek leider van het befaamde Amerikaanse historische instrumentenensemble ARTEK; opnames onder haar leiding omvatten Monteverdi’s opera L’Orfeo, Madrigalen Boek 5, Compleet Madrigalen Boek 7, en Cantates van Johann Rosenmüller.